Około 400 serwisów uniwersyteckich zostało stworzonych w Portalu UJ. Platforma pozwala w szybki sposób publikować oraz edytować informacje w Internecie bez znajomości zaawansowanych technologii.

Zgłoś problem
  • Jeżeli wśród przygotowanych pytań oraz odpowiedzi nie ma szukanego rozwiązania, to proszę zgłosić problem poprzez formularz.

» Jak utworzyć stronę WWW w domenie uniwersyteckiej?

W pierwszej kolejności należy skontaktować się z Działem Promocji i Informacji w celu omówienia projektu strony oraz dostarczenia odpowiednich dokumentów.

Kolejnym krokiem jest wyznaczenie osób odpowiedzialnych za stronę, ich udział w warsztatach z obsługi portalu, a następnie rozpoczęcie prac nad tworzeniem witryny. Zespół DPI pomaga w początkowej fazie tworzenia witryny i przygotowuje administratorów oraz redaktorów do samodzielnego zarządzania witryną.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.portal.uj.edu.pl

» Jak wybrać adres internetowy serwisu?

Adres internetowy serwisu zależy od charakteru jednostki i jej pozycji w hierarchii uniwersytetu. Jednostki wyższe rangą (m.in. wydziały) lub np. jednostki administracji centralnej (np. Dział Nauczania, Dział Socjalny) mogą otrzymać adres www.nazwa1.uj.edu.pl

Pozostałe jednostki w większości muszą mieć w nazwie cząstkę wskazująca na jednostkę, której podlegają (np. zakłady) i wtedy otrzymują adres www.nazwa1.nazwa2.uj.edu.pl

Adresy stron poświęconych konferencjom kończą się na confer.uj.edu.pl

Koła naukowe mogą otrzymać adres w doemenie RKN lub jednostki, do której należą.

» Publikowanie na stronie głównej UJ

Za treści na stronie głównej UJ odpowiedzialny jest Dział Promocji i Informacji. Jeżeli dana informacja powinna zostać opublikowana w jednej z sekcji strony głównej uniwersytetu, należy skontaktować się z Działem wysyłając wiadomość pod adres info@uj.edu.pl.

» Jak nauczyć się obsługi portalu? (warsztaty i tutoriale)

Aby móc otrzymać odpowiednie uprawnienia do zarządzania stroną, należy wziąć udział w warsztatach przynajmniej na pierwszym poziomie. Dla ambitniejszych użytkowników przygotowalismy również drugi poziom oraz spotkania indywidualne. Dobrym uzupełnieniem warsztatów są tutoriale.

» Jak mogę uzyskać grafiki do publikowania na stronie?

Dział Promocji i Informacji dysponuje grafikami, które mogą być zastosowane na stronach uniwersyteckich. Aby zyskać do nich dostęp, należy napisać wiadomość na portal@.uj.edu.pl lub przyjść osobiście do biura DPI (Michałowskiego 9/3).

» O czym warto pamiętać tworząc strony WWW?

Dobre praktyki dotyczące budowania serwisu:

  1. Dbamy o jakość informacji.
  2. Aktualizujemy nasz serwis na bieżąco.
  3. Zwracamy uwagę na jakość i wymiary grafik.
  4. Nie zostawiamy pustych miejsc na stronie.
  5. Teksty formatujemy konsekwentnie i jednolicie.
  6. Lokalizujemy wszystkie treści, jeśli serwis będzie kiedykolwiek tłumaczony.
  7. Tworzymy maksymalnie 7 pozycji w głównym menu.
  8. Dodajemy nie więcej niż 10 podstron w rozwijanym menu.
  9. Ustawiamy stronom przyjazny URL.
  10. W nazwach plików nie stosujemy spacji.

» Jakie są najczęstsze błędy występujące na stronach?

Wśród najczęściej popełnianych błędów znajdują się:

  • nieumiejętne korzystanie z szablonów oraz brak znajomości podstaw HTML i CSS,
  • nieodpowiednia struktura informacji,
  • złe wymiary i jakość grafik,
  • niedziałające linki,
  • zbyt długie nazwy w menu i podmenu,
  • strona jako "linkownia",
  • niewłaściwe linkowanie,
  • tworzenie wielopoziomowego menu,
  • niepodawanie redaktorów serwisu,
  • duplikowanie godła UJ w treściach i grafikach na stronie.

Aktualności